بررسی تأثیر میدان بازی مجازی بر خلاقیت مشارکتی و پیشرفت یادگیری فراگیران در پودمان ترکیبی آموزش واژگان زبان انگلیسی

نویسندگان

  • فرهاد قربان دردی ‌نژاد استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران (نویسندة مسئول) [email protected]
چکیده مقاله:

چکیده زمینه: اگرچه روش‌های سنتی آموزش زبان انگلیسی در ارتقای توانش زبانی فراگیران چندان موفق نبودند، اما پیشرفت فناوری‌های نوین ارتباطی با بهره‌گیری از دانش و تلاش جمعی فراگیران موفقیت برنامه‌های آموزشی را درگرو کاربرد اصولی خود قرار داده است.  هدف: این پژوهش با طرح سه‌بعدی بر آن بود تا تأثیر میدان بازی مجازی را بر ارتقای خلاقیت مشارکتی و زایایی افکار فراگیران به هنگام یادگیری واژگان انگلیسی در پودمان ترکیبی یاددهی و یادگیری مشتمل بر بازی‌های مجازی بومی و غیربومی موردبررسی قرار دهد. روش: در این مطالعه که به روش شبه آزمایشی انجام شد، تعداد 180 دانش‌آموز دختر و پسر سال دوم متوسطه با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند تا بعد از شرکت در آزمون تعیین سطح واژگان انگلیسی برای تعیین یکنواختی میزان آشنایی آنان با زبان انگلیسی، محتوای جدید را در 16 جلسه آموزش ترکیبی فراگیرند.  یافته‌ها: تجزیه‌وتحلیل کیفی و کمّی مشتمل بر روش‌های توصیفی و استنباطی عملکرد فراگیران در بازی‌ها و همچنین بررسی عملکرد آن‌ها در ارتباط با گویه‌های خلاقیت و یادگیری از همگرایی نتایج به سمت‌وسوی تأثیر معنادار بازی بر خلاقیت مشارکتی و یادگیری واژگان انگلیسی حکایت می‌کند.  نتایج: مشارکت فراگیران در تولید و تمرین بازی مجازی ضمن هموار کردن راه در فعال کردن دانش اندوختة فراگیران به آنان در تداعی گذشته و تجسم آینده کمک می‌کند. درواقع، نتایج نشان داد که با تغییر فرایند حل مسئله از شیوه خلاقیت انفرادی در هنگام یادگیری زبان انگلیسی به شیوه خلاقیت مشارکتی، توان فراگیران در یادگیری واژگان به شکل معناداری ارتقاء می‌یابد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی تأثیر بازی مجازی بر بار شناختی و خلاقیت فراگیران در پودمان ترکیبی آموزش

Abstract Introduction: Parallel with the rapid advancements in information and communication technology (ICT) and evolving learner behaviors, language teaching and learning discipline looks to from the application of these developments for learning and teaching English as a lingua franca (ELF). However, acquisition of ELF is deemed to be a demanding experience affecting learners both psycholo...

متن کامل

بررسی تأثیر بازی مجازی بر بار شناختی و خلاقیت فراگیران در پودمان ترکیبی آموزش

چکیده سابقه و اهداف: یادگیری به کمک ارتباطات سیّار به دست اندرکاران آموزش و یادگیری امکان می دهد تا با پیگیری روند تولید گفتمان بین المللی از چند و چون شکل گیری انگاره ها و دانش فراگیران مطلع شوند. باعرضه ه شکل مجازی بازی های بومی در کنار بازی های پیش ساخته بر روی تلفن همراه، پژوهش حاضر در پی آن است که با کاربرد پودمان یاددهی و یادگیری ترکیبی، میزان بروز مؤلفه شناختی خلاقیت و عملکرد نوشتار انگلی...

متن کامل

تأثیر محیط‌های چندگانه بازی بر پودمان ترکیبی یاددهی و یادگیری زبان انگلیسی

با پیشرفت در حوزه فناوری‌های نوین ارتباطی متصدیان آموزش‌وپرورش به‌منظور جذب فراگیران و تقویت مهارت‌های اصلی یادگیری، بر ایجاد زمینه‌ای نوین در یاددهی و یادگیری با استفاده از رسانه نوین ارتباطات سیّار از بدو دوران کودکی تأکیددارند. پژوهش حاضر به‌منظور سنجش اثر تلفیق دو رسانه‌ی غیررسمی بازی و ارتباطات سیّار با آموزش چهره به چهره بر یادگیری زبان انگلیسی انجام شد. بدین منظور عمل کرد 270 نفر دانش‌آموز...

متن کامل

تأثیر محیط های چندگانه بازی بر پودمان ترکیبی یاددهی و یادگیری زبان انگلیسی

با پیشرفت در حوزه فناوری های نوین ارتباطی متصدیان آموزش وپرورش به منظور جذب فراگیران و تقویت مهارت های اصلی یادگیری، بر ایجاد زمینه ای نوین در یاددهی و یادگیری با استفاده از رسانه نوین ارتباطات سیّار از بدو دوران کودکی تأکیددارند. پژوهش حاضر به منظور سنجش اثر تلفیق دو رسانه ی غیررسمی بازی و ارتباطات سیّار با آموزش چهره به چهره بر یادگیری زبان انگلیسی انجام شد. بدین منظور عمل کرد 270 نفر دانش آموز...

متن کامل

طراحی یک برنامه درسی پزشکی به کمک پودمان یادگیری ترکیبی مبتنی بر بازی زبان انگلیسی

مقدمه: امروزه، یادگیری از طریق ارتباطات سیار در کانون توجه بسیاری از پژوهشگران حوزه یادگیری زبان دوم قرار گرفته است. در عین حال، وجود نرم افزار های کاربردی چون بازی های قابل عرضه بر روی تلفن های همراه، تمایل این پژوهشگران را برای کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری بیش از پیش تقویت نموده است. پژوهش شبه آزمایشی حاضر با هدف بررسی بسط پذیری بازی در طراحی برنامه درسی برای آموزش واژگان و خوا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 4  شماره 3

صفحات  1- 31

تاریخ انتشار 2016-01-21

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023